Underbara Bay of island!

I måndags vaknade jag med den där känslan man vaknade med när man var liten när det vankades födelsedag eller julafton. Pigg som en mört, aningen spänd och med massa fjärilar i magen i vetskapen om att något bra skulle hända. 
 
Lämnade Auckland och sov nästan hela vägen upp till Paihia. Resan tog 4 timmar och väl framme checkade jag in på Base Backpack, som var riktigt mysigt! Ett gäng "stugor" med en pool och jacuzzi i mitten. Riktigt fräscht, och jag fick sjysta dorm mates. Paihia var inte stort och hostelet låg typ 50 meter från stranden och 500 meter från "centrum". Spenderade första dagen på stranden, åt spaghetti och köttfärssås med två engelska tjejer på en restaurang brevid hostelet och avslutade kvällen med ett par öl och kortspel på hostelets bar. 
Dag 2 vaknade jag nästan ännu mer exalterad. Hade bokat in mig på en heldagstur runt omkring Bay of island med chansen att simma med delfiner. Så fort vi kom ut med båten skymtade vi delfiner, men de hade med sig en unge så vi kunde inte simma med dem.. Det var verkligen jättesynd, men det var så fint att bara se på dem så jag är faktiskt inte så besviken som jag trodde jag skulle bli. De va så fina!!! Vi hade tur med vädret hela förmiddagen och vi cruisade runt bland de vackra öarna. Stannade på en ö där vi fick snorkla och hänga på stranden. Otroligt vackert.
 
 
Båtturen vände vid "Hole in the rock" som också var himla mäktigt! Där såg vi också ett gäng delfiner, men där var det även massa hajar så där fick vi inte heller ut o simma.. Efter dessa huvudattraktioner och hela vägen tillbaks regnade det tyvärr och min kamera gick sönder, men de gjorde inte så mycket. Jag var så nöjd och glad ändå. 
 
Varje kväll var det BBQ på Base baren, riktigt sjyst mat och en dryck för bara $12. Avnjöt detta i sällskap med ett gäng från diverse olika platser i Europa och deltog sedan i quiz, vi kom sist.. Men jag vann ändå en dagstur till Hole in the rock till ett värde av $99! Bör tilläggas att jag var den enda som rusade till baren när han frågade om någon ville vara med och tävla... Visade sig hur som helst bli en superkväll! Alldeles för många Pipi Bombs kanske, men är det semester så är det.. Träffade min första norska på hela resan och blev såklart lite väl överexalterad över detta. I den stunden bestämde jag mig för att lämna mitt cv till alla restauranger i hela byn dagen efter. Idéen va inte lika bra dagen efter.. 
 
Dag 3 var det dags för resans andra höjdpunkt, fisketuren! Jag och massa andra män gav oss ut i en båt ca 15 minuter från hamnen. Där ankrade vi oss och håvade in ganska många mer fiskar än man skulle göra på en hel vecka hemma.. De var otroligt roligt, coolt och jobbigt för armarna! Fick kämpa som en tok när jag fick nåt på kroken! Vilket vi fick hela tiden i stort sett. Vill definitivt fiska mer innan jag åker härifrån. När vi kom i land filéade han alla fiskar och vi fick med oss dessa hem. Fick ganska många blickar och frågor kring detta under tillagningen senare, bland resterande backpackers diverse pasta och nudelrätter.
 
 
På kvällen blev vi ett gäng svenskar/danskar/tyskar och en amerikan som spelade ölspel på ett rum och jag skrattade så jag fick ont i magen, vilket alltid är ett tecken på en bra kväll. 
 
Dag 4 bestämde jag mig för att hyra kajak i ett par timmar och cruisade runt lite i viken. De va rätt jobbigt, så blev inte överdrivet långvarig. Senare åkte jag ut på min andra båttur och denna gång regnade det och blåste när vi stötte på delfinerna så de va inte lika kul, men ändå fint att se dom igen. Vädret ordnade upp sig och när vi klev i land på en av alla fina öar hittade jag mig en helt underbar liten strand att picknicka på. Övervägde att inte åka med tillbaks... Leka robinson ett par dagar. men tog förnuftet till fånga och åkte med. 
 
 
Denna dag reste i stort sett alla jag träffat de första dagarna hem.. Blev väldigt dött över lag. Så på kvällen tog jag en prommenad och bara njöt av den underbara omgivningen. Solnedgången över havet och lugnet. 
 
Sista dagen passade jag på att bara glassa på stranden innan jag, med gråten i halsen, var tvungen att hoppa på bussen tillbaks till Auckland. Bay of island var fantastiskt.. Jag har verkligen lust att åka tillbaks, hyra kanot och bara cruisa runt flera dagar. Måste bara hitta en soulmate som kan följa med på detta äventyr, för sånt ger jag mig inte ut på själv hur mycket jag än gillar mitt eget sällskap.. 
 
Nu har jag flyttat in i mitt nya hem! Berättar mer om det en annan dag, för nu får väl ändå sagan vara slut. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0