Mina favoriter i Nya Zeeland

Mina topp 6 från Nya Zeeland

1. Simma med delfiner i Kaikoura! Kommer bli en svårslagen upplevelse i mitt liv, det var helt fantastiskt. Byn i sig är också jättemysig, precis vid havet med snöiga berg i bakgrunden. Mysiga restauranger och härlig atmosfär.

2. Kajak i Milford Sound. Otroligt vacker och annorlunda plats som inte är allt för lättillgänglig. Kajak var definitivt det perfekta sättet att komma extra nära och vi hade turen att komma nära både delfiner och sälar. Hade jag haft mer pengar hade jag även gjort någon av de kända vandringarna här, men det får bli nästa gång!

3. Mount Cook, Nya Zeelands högsta berg.Vet inte om det var vädret, sällskapet och de få förväntningar som gjorde denna dag oförglömlig, men det var bara så vackert. Det är något visst att spatsera runt i shorts o t-shirt samtidigt som du ser upp på de snöiga bergen.

4. Queenstown. Pulserande by med fantastiskt vacker omgivning. Mängder av coola aktiviteter och barer. Som en större version av Åre, såg till och med att det finns något slags samarbete med Åre. Jag var skrämmande nära på att bara strunta i allt och stanna i Queenstown, men blev iallafall två nätter längre än planerat.

5. Kajak i Abel Tasman.Klarblått, turkost vatten och guldiga stränder. Lekfulla sälar, bra väder och bra sällakap. Nackdelen var väl sandflugorna, riktigt obehagliga djur som gjorde att det inte ens var bahagligt att sitta på stranden och äta lunch. Men annars, riktigt fint.

6. Snapperfiske och otroligt vackra vyer i Bay of Island.En av mina första resor utanför Auckland och jag var helt i extas när jag kom hem för det var så vackert. Gillar man som jag att hänga på kusten, åka båt, hänga på stranden, äta god fisk och dricka jägerbombs så ska man åka till Pahia!

Det är hur svårt som helst att ens välja vad som varit bäst då allt varit så annorlunda och bra på sitt sätt. Nya Zeeland är grymt helt enkelt! Vandring i Picton, chill i New Plymouth, studentfest i Dunedin och vackra Lake Tekapo var också heeelt underbart! Hittar jag någonsin ett land som passar mig bättre än detta blir jag förvånad.

3 dagar

Njuter några sista dagar i Auckland. Här är det fortfarande varmt och skönt så hoppas på en stranddag imorn. På tisdag kväll åker jag till Kuala Lumpur och på torsdag, Filippinerna!

Moses

Här är sälarna vi lekte med i Abel tasman. Synd bara att kvaliten suger så fort jag ska skicka eller lägga upp någonstans, annars är Go Pron hur bra som helst!

Wellington

Carpa, carpa carpa!!! Jag anstränger mig till max för att njuta av mina sista dagar på Nya Zeeland. Idag har jag sett det mesta av Wellington. Åkte upp i det där röda lilla tåget, kollade utsikten, gick ner genom en botanisk trädgård, strosade i hamnen, åt lunch, gick på museum och avslutade med en glass i solen. Wellington är jättefint, väldigt annorlunda mot Auckland. Mycket olika designer och typ uppbygda turistsaker som är kul att titta på.

Glad att jag valde att stanna en extra natt här så jag hann se staden som alla pratat så gott om. Men jag får väl erkänna att jag verkligen trivts bäst på alla de små avlägsna platser jag varit på. Där man kan gå upp extra tidigt och sätta sig på stranden och filisofera helt ensam på morgonen och bara njuta av allt vackert runt omkring. Men det är väl mixen av båda som gjort denna resa så bra antar jag.

Imorgon åker jag hela vägen från Wellington till Auckland i ett ryck! Bara 11 timmars bussresa.. Är mätt på att se nya saker och har sett det jag vill. Ska bli skönt att komma "hem" och vara där några dagar innan resan fortsätter.

Leka med sälar från en kajak.

Ja, det är vad jag fick vara med om idag. Just another day in paradise. Började dagen med en 2 timmars vandring. Det var jag och en tjej från Usa som knatade runt tillsamans. Nådde vårt mål och åt vår lunch tillsamans med 1 miljon sandflugor. Myggor i all ära men sandflugor ät verkligen hemska, och de är så sjukt många här på västkusten. De är som små äckliga blomflugor men de bits så man får bett stora som femkronor, och som de kliar!!

Blev hur som helst upphämtade av en vattentaxi som tog oss till en strand där vår guide och en kajak väntade på oss. Hade som vanligt tur med vädret och det blev strålande lagom tills vi skulle börja paddla. Vi hade även tur som lyckades paddla in i ett gäng riktigt lekfulla sälar! De va hur kul som helst, ska försöka få upp video på youtube så jag kan lägga in den här. De va alldeles inpå våra kajaker och lekte massa runt om oss. Ritkigt häftigt! Annars var det bara sjukt vackert att cruisa runt där bland gyllene sandstränder på det turkosa vattnet.

Väl tillbaks i land var man rätt trött i kroppen efter en lång dag. Och efter lite middag bestämde jag mig för ännu en tidig kväll. Har känt mig så utmattad de sista dagarna.. Imorn går bussen till Picton och sen färjan över till Wellington. Bara en vecka till avgång, känns inte bra alls.

Lång bussresa

Suttit på bussen 9 timmar idag.. Nu är jag i Nelson. Känns sjukt konstigt att jag har påbörjat vägen tillbaks till Auckland.. Nelson verkar hur som helst nice. Ska på utflykt imorn, några timmars kayak och några timmars hike. Hoppas min förkyldning går åt rätt håll..

Kom hit vid 7 så har inte gjort något speciellt sen dess. Åt middag (nudlar) med 3 läkare från England ikväll. Man träffar verkligen alla möjliga typer av människor, de är verkligen inte för sent för någon att ge sig ut och resa. Det ska man komma ihåg!

Gjorde ett stopp vid "panncake rocks"

Queenstown, igen och Fox Glacier

Efter underbara Milford Sound åkte jag tillbaks till Queenstown. Queenstown är för övrigt väldigt likt Åre fast jämt lite större, lite mer butiker och lite bättre drag. Gillade de hur mycket som helst!! De är ju där jag skulle jobbat, turismens mekka! Fast jag hade nog ändå tröttnat på alla fulla och sviniga turister..

Men fina dagar fick jag iallafall. Ännu mer tur med vädret och träffade 3 urgulliga Stockholmare 2 tyskar och en holländare. Man ska faktiskt inte undervärdera alla oss som reser själva, för ibland faller det sig faktiskt inte hur naturligt som helst o bara ramla in på en bar själv och börja snacka med folk. Jag kände mig för några minuter skitdum faktistk. Men det löser sig alltid, bara man vill. Hade en skitkul kväll med massa dans, bananjäger, neuken in keuken och diskussioner om att "carpa", fånga de här sista dagarna.

I lördags hängde jag med en nyfunnen vän, strandhäng, en tur i bil, kebab och filmkväll. Skulle ha gått ut, men nu är jag typ sjuk så de va väl bara bra. Och otroligt skönt imorse då min buss gick kl 07.

Dagens destination var Fox glacier. Inget jag direkt har på min checklista men var tvungen att stanna nånstans på vägen uppåt. Tog en 3 timmars vandring till glaciären, va inget speciellt direkt.. Känns som man mättnar, för allt kan inte va underbart. Väl där uppe träffade jag hur som helst en tysk kille som bodde i mitt rum i New Plymouth. Nya Zeeland är litet och de va kul att se han igen! Men såklart reser han, precis som alla andra, åt andra hållet..

Milford Sound

Misstänker att vissa börjar tröttna helt på denna blogg då det knappt ens kan vara troligt att varenda ställe kan va så himla underbart som jag beskriver.. Men de är faktiskt sant! Jag blir liksom utmattad av att bli så exalterad av allt det fina hela tiden. Fast det jag har sett under mina 3 dagar i Milford Sound, det får nog ta hem priset. Blir förvånad om något kan slå det faktiskt. Det är klassat som en av de vackraste ställen på jorden, så de är inte bara jag som hittar på.

Kom ju efter många om och men äntligen hit i onsdags. Hade blivit uppgraderad från dorm till en egen stuga, not bad not bad! Har verkligen utnyttjat det faktum att jag har eget rum, slängt upp alla kläder, lyssnat på musik, väsnats om morgonen och bytt om utan att bry mig.. Regnet stod som spön i backen i stort sett från kl 1 när jag kom hit tills jag gick och la mig och sen hela natten (åtminstone varje gång jag vaknade). Och de va inte det lilla regnet! Detta var alltså dagen jag skulle varit ute och paddlat kajak egentligen, om jag inte hade missat bussen i tisdags. Imorse där emot var det strålande sol och vindstilla och det var helt underbart i fjorden!!!!!

En båtskjutsade oss ut ca20 minuter och från där cruisade vi runt bland vattenfall, sälar och delfiner. Vår guide sa att vi var lyckligt lottade med vädret men även att det regnat så mycket dagen innan så att det fortfarande var mycket vattenfall. Att jag fick se delfiner igen var ju även det helt fantastiskt, guiden hade inte sett dem allt för ofta här innan så han var nästan mer exalterad än jag. Det var dubbelkajaker så jag fick paddla med vår guide Math vilket kändes tryggt och jag fick ta del av massa smaskig fakta om Milford Sound.

Jag vill så gärna kunna få er att föreställa hur det är här, jag antar att mer än hälften av alla bara kollar bilderna och inte ens läst ner hit.. Men jag har fått så mycket fakta och historia som jag bara vill dela med mig för det är så coolt! Det finns bara en väg att ta sig hit på. Förr i tiden, innan vägen fanns fick man göra den 4 dagars långa vandringen genom alla berg för att ta sig hit. Milford track ska vara världens vackraste vandringsled. För övrigt. Här bor ingen, förutom de som jobbar med turisterna som kommer hit. Alltså bara folk som jobbar en eller ett par säsonger och sen åker iväg. Finns en restaurang/bar och ingen supermarket. De finns massa olika turbåtar att åka med ut i fjorden och jag är så glad att jag inte nöjde mig med det. Slippa hispiga Kineser i platåskor och skrikiga kläder. Men framför allt komma närmare allt och få jobba för de som man gör när man sitter i en kajak. Skulle kunna skriva en roman. Men nöjer mig här.

Berg och dalbana

Mycket har minst sagt hänt en del sen sist, jag har varit helt sjukt deppig och helt sjukt glad om vart annat.

Börjar med min fredag i Dunedin som var helt sjuk. Mötte upp Josh vid 3 tiden, då gick vi och köpte varsin flaska tequila och gick sedan hem till han. Studenterna hade en helt egen del av staden kan man säga och här bor alla i hus som man delar ju. Det kändes typ som en fristad hela området. Mötte säkert 5 random snubbar som han kände och som antingen hade sin Mexcicohatt redo eller som skulle komma på festen senare. Andra hälsade man glatt på. Väl hos Josh hade vardagsrummet flyttats ut och en handfull män satt redan redo med sina tequilaflaskor, hattar och mustascher i solen. Huset som 5 killar delade hade kulörta färger och var fint döpt till "The Playhouse". Med all rätt. Säg att klockan var 4 och pang så fullkomligt dominerade jag i tequila-pong och både citron, salt, apesin och kanel förtärdes tillsamans med vår dryck. Grabbarna hängde på taket och rätt vare va så va skishotten framme. Huset fylldes och ja, de blev en galen kväll som ni säkert kan gissa. Har varit på rätt mycket fester och så i min karriär, men detta är med på topp 3 listan utan tvekan.

Lördagen var det meningen att vi skulle ut o slira igen. Men helt plötsligt hör jag inget mer från Josh och har inte gjort det sen dess. Detta gjorde mig såklart otroligt ledsen och irriterad. I samband med detta fick jag bakslag från sommarjobb, fick brutal ångest över att jag snart åker hem för jag inte har ett skit att komma hem till och typ ångest för att jag inte har ett liv. Liksom avundsjuk på vad de hade där. Har inte varit så deppig förut tror jag, kände inte igen mig själv. Som grädde på moset missade jag i söndags bussen till Invercargill och fick stanna en natt till. Allt löste sig bra och jag åkte istället till Queenstown igår!

De gjorde jag rätt i. Var ju St Patricks Day igår och Queenstown är ju the city to be in så att säga. Träffade några tjejer som jag hängde med och det blev en galen toppenkväll! Träffade massa sköna människor. Blev efterfest hos ett gäng Australienska killar som var på bachelorresa. Min buss gick kl 07.05 imorse och de va inte de att jag inte hann i tid, men jag lyckades stå och vänta på fel ställe, IGEN! Började störtböla men hade tur som fick sova hos killarna. Australienska killar är tydligen de snällaste och omtänksammaste någonsin, de borde dela med sig av detta!! Idag begav vi oss även ut på vandring..... Ingen mat och inte många timmars sömn. De va ingen kul vandring alls faktiskt. Men de va trevligt med sällskap. Kändes som en skolklass som vandrade runt.

Studentfest i Dunedin

Finner inga ord för gårdagen. Uppsala och Lund, släng er i väggen, Dunedin är studentstaden som vet hur man festar!!

Happy days

Tummen upp för Nya Zeeland, tummen upp för livet!

Lake Tekapo och Mount Cook

I Måndags kväll anlände jag till Chrichchurch och det enda jag brydde mig om att se var vägen från bussen till mitt hostel. Hade ingen lust att utforska stan och allt jag hört är att det inte finns något att se ändå. Mycket tomma platser och bygge efter jordbävningen som var för snart tre år sedan. Av det lilla jag såg. Åkte hur som helst ändå vidare tidigt i tisdagsmorse och stannade i Tekapo.

En liten liten by precis vid en otroligt vacker klarblå sjö. När jag klivit av bussen träffade jag Julia, en jordnära, otroligt rolig och sjyst tjej från Skåne. Visade sig att vi skulle bo på samma hostel, samma antal nätter och vi åkte även på dagsutflykt till Mount Cook tillsamans. Hostelet var mer som en mysig fjällstuga precis vid sjön och det var utan tvekan en av de finaste platser jag bott på här i Nya Zeeland.

Solade lite, lagade mat, tränade och kollade på stjärnorna. Så kan man sammanfatta dag 1. Dag 2 blev vi upplockade av en shuttlebus som tog oss 1.5 timma bort till Mount Cook. Oförglömlig dag med otroligt vackra vyer. Vi vandrade en tur på cirka 4 timmar och vi kunde inte haft mer tur med vädret. Klarblå himmel och totalt vindstilla. Ibland var vi bara tvugna att stanna upp för att ta in den vackra omgivningen.

Idag har vi egentligen bara väntat på bussen och just nu befinner jag mig i Crownwell. ÅK INTE HIT! Jag är enbart här för att jag måste och stället jag bor på är det läskigaste någonsin! Någon slags camping där det känns som tiden stått stilla i 30 år. Har inte sett en människa och jag vågar knappt lämna mitt rum, prisa gud för Wifi iallafall. Man får passa på att fixa o dona när man är på ett ställe man ändå inte vill vara på..

I morgon åker jag vidare till Dunedin! Ska bli skönt med en liten större stad då det har varit mycket ödemark nu ett tag. I Dunedin ska jag träffa Josh, som jag stiftade bekantskap med i Auckland och är imorgon bnjuden på Tequilafest. Låter ganska farligt med otroligt kul! Ser fram emot det och hoppas bara jag överlever natten på detta läskiga ställe först...

Hög på livet

Idag kom dagen då äntligen. Dagen som jag så länge väntat på. Och trots skyhöga förväntningar var det utan tvekan en av de bästa uppleverlserna i mitt liv!

Hade tur med vädret och vi fick se säkert mellan 50-70 delfiner. Går inte att beskriva känslan, allt gick så snabbt. Blev så chockad när den första helt plötsligt dök upp precis brevid mig. Sjukt glad att jag hade möjlighet att filma för nu kan jag kolla om och om igen!

Men nu ska ni slippa tjatet.. Hehe.. Kom till Christchurch nu ikväll och har faktiskt inte lämnat hostelet. Köpte mig free wifi och har bara suttit och nördat med att klippa ihop en film från dagen. Har hört att de inte finns ett skit att göra här och jag hade inte stannat här om jag inte vart tvungen. Så snart blir det sängen och vidare till Lake Tekapo imorn. Där ska jag, hör och häpna, försöka boka in mig på ridtur! Jag har i princip aldrig suttit på en häst förut, så det ska bli spännande.

Kaikoura

Efter lite mer livsnjutning i Picton satte jag mig på bussen till Kaikoura. Nya Zeelands delfin, val, säl och skaldjurs mecka skulle man nog kunna säga. Detta med fantastiska snöiga berg i bakgrunden bara för att göra allt lite mer med Nya Zeeländsk charm.

Det tog mig inte många minuter innan jag åter var förälskad. Köpte spontant en Go Pro, en flaska vin och deltog i kvällens bbq. Riktigt härlig kväll på ännu ett urmysigt hostel. Nu lät det som om jag satt med Go Pron på huvudet under middagen.. Hade vart en rätt kul syn, men så var icke fallet.. Satte alarmet på 07.00 och sov ungefär lika dåligt som man som barn gjorde dagen innan julafton och ens födelsedag. Var så taggad på delfinturen. Klev upp som en sol och fick även äta frukost till soluppgången. Gick med ett stort leende på läpparna till mötespunkten och tänkte att jag hade tur, för i detta vädret skulle de iallafall inte få för sig att ställa in turen, vilket man hört en del fall av. Ack som jag bedrog mig. Inställt blev det, dels på grund av vädret men även för att turen innan oss inte sett några delfiner, vilket tydligen är väldigt ovanligt. Jag ville bara ställa mig och storböla framför kassörskan och tala om för henne att jag minsann inte skulle gå därifrån innan jag fått simma med dom där förbannade djuren. Tog vettet till fånga och gav henne ett trevligt leende, sa att "ne men de är ju inte mycket vi kan göra" och gick därifrån. Står nu i kö till turen 05.30 och 08.30 imorn. Har väskan packad och de känns som någon slags sån där graviditetsväska, de kan hända närsomhelst. Men till min glada överaskelse visade det sig att jag bokat fel hela veckan som kommer och att jag ändå skulle vart tvungen att stanna här en natt till, så hoppet är åter funnet!

Vet egentligen inte när jag blev så besatt av detta fenomen, men jag tror de va några månader innan jag reste till Nya Zeeland och såg en film från just Kaikoura där de simmade med delfiner. Visste inte ens att det var möjligt innan de. Simma med dom i en pool på zoo är liksom ingenting som någonsin lockat mig.

Go Pro

Eeehhh ja köpte en Go Pro! För alldeles för mycket pengar, men som kommer vara awesome imorn när jag ska simma med delfinerna!!!!!

In love with Picton

Här ligger jag, i underslafen av en våningsäng med en orange gardin som skymmer mig från omvärlden. Att jag fått underslafen är inte de enda som är fantastiskt med detta hostel. Nä långt ifrån faktiskt. Det ingår frukost och dessert (!), jag har ett eluttag precis vid min kudde, sängarna knakar inte, det finns massa behändig plats att lägga saker och organisera sig på, det är mysigt på alla vis (finns till och med en katt). Men! Vad I all sin dar är det som kan vara fel tänker ni säkert nu. Jo stället är invarderat av tyskar!! Jag har inte hört ett ord engelska sen jag kom hit, förutom när jag själv brutit mig in för att säga något, fått svar, meeen en sekund senare fortsätter det tyska skrammlet.. Jag har blivit varnad ett antal gånger om just detta och nu inser jag verkligen att det är fakta och inga tomma ord…

Det är väl såklart inte tyskarna i sig det är fel på, faktum är att jag träffade en tysk kille I NP som va urgullig, en i Wellington igår och två utanför hostelet idag som var dödssjysta. Det är just när en nationalitet bildar en grupp som liksom har en Berlinmur runt omkring sig det blir fruktansvärt tråkigt och irriterande för övriga medmänniskor. Och Nya Zeeland verkar verkligen krylla av just tyskar. Och de hjälper ju inte att 80% av dem verkar vara hippityskar som tror att dom kan rädda världen.....

Kom ju med den 1.5 timmars försenade färjan från Wellington I förmiddags. Det var en trevlig båttur och vi hade otrolig tur med vädret så fort vi närmade oss Picton och jag skyndade mig ut på tur så fort jag checkat in på hostelet. Så snuskigt vackert. Går inte att beskriva.. Kristallblått vatten, klarblå himmel och mittemellan skogsklädda berg. Stillsamtheten. Jag kommer ju typ bli störd av att gå omkring och tänka hela dagarna haha.. På kvällen satte jag mig iallafall vid vattnet för att läsa innan middag och de var då jag träffade två killar från Tyskland. Otroligt trevliga och de är typ irriterande att träffa folk, för ingen ska åt samma håll som jag så jag får bara säga hej då till alla jag träffar..

Igår träffade jag även en kiwi kille från Christchurch som jag åt middag med, och de är verkligen spännande för vissa människor bara klickar det med, och andra inte alls. Han var geolog och lärde mig massa saker och berättade även om jordbävningen som var I C-church. Ville liksom aldrig att kvällen skulle ta slut. Men slumpen visade sin skepnad och imorse sprang vi in I varandra till frukosten och han gav mig en pannkaka <3 typ det gulligaste någon gjort mot mig. Om ni någonsin vill charma mig, ge mig en pannkaka till frukost! Så enkelt är de.  Men så vart de see you och de vet vi ju alla att de bokstavligt talat inte betyder att ja nånsin kommer se han igen. Hur som helst så är de kul med nytt folk och jag ska inleda en liten paragraf här I bloggen som jag tänkt döpa till Malin Möter. Mer om det senare.

New Plymouth

Nu har jag spenderat ett dygn i New Plymouth, första stoppet på min resa. Blåsig stad med många caféer! Tanken med detta stopp var ju att vandra i Egmont nationalpark. Detta skulle då skett idag, men de spådde väderleksrapporten till typ orkan och minusgrader så de gorde inte ens några turer dit.. Istället vandrade jag "the coastal walk" åt ena hållet igår och åt andra hållet idag. Väldigt fint! Igår avslutades turen med att klättra upp för ett litet berg med jättefin utsikt, trodde dock jag skulle blåsa bort där uppe.. Turen idag spanade jag mest på de gigantiska vågorna, som för övrigt inte alls fastnade på bild. Jag skulle kunna sitta och stirra på vågor en hel dag, så lättroad är jag..

3e mars

4e mars

Hostelet här är supermysigt med bara 40 bäddar och det renaste hostelköket i världhistorien. Igår gick jag och la mig kl 21, startade en film men va så trött att jag inte ens orkade kolla på den. De andra i rummet frågade om jag skulle med och dricka öl, men vet ni vad, kors i taket, hallelulja, jag sa nej! Ska försöka vara lite hälsosam ett tag och måste lära mig att inte falla så lätt för frestelser. Men idag kanske jag iallafall ska vara lite social så jag inte går o blir helt hjärntvättad av att bara prommenera runt och lyssna på tokiga podcasts hela dagarna! Men det är så skönt att bara vara. Filosofera. Vara ledig!

Hej då bästa Niklas...

Denna dag är ett tråkigt kapitel, var precis tvungen att ta farväl av Niklas då han reser hem till Sverige imorn. Vi delar så otroligt härliga minnen ihop och det går ungefär 10 minuter mellan våra asgarv. Kommer sakna honom som en tok! Otroligt glad att jag fick lära känna honom och alla galna upptåg här kommer verkligen alltid vara minnen för livet.

Igår hade vi iallafall en sista kväll och de kändes som den längsta kvällen i mitt liv! Men de va såklart kul som vanligt, massa härj...

Idag har jag packat ihop livet i en resväska, en stor ryggsäck och en liten ryggsäck. Rygga som man sa förr.. De känns så himla konstigt och inte helt rätt. Fattar inte att jag ska åka imorn.. Och inte kommer ha ett hem igen, jag avskyr egentligen känslan av att inte ha ett hem, därför jag är en dålig backpacker. De har hänt så mycket på senaste tiden så det känns som jag inte helt har hunnit med att ta in allt och nu är det het plötsligt dags att lämna Auckland. Är ju såklart supertaggad, har ju längtat efter detta sen jag kom hit!

Blev en avskedsmiddag för Niklas på en restaurant här i Ponsonby. Tror ingen va särskillt nöjd med maten, men de va trevligt iallafall.