Noll nyårskänslor..

Nyårsafton idag. Inga nyårskänslor. Men en anledning att gå ut ikväll.. Kan inte minnas när jag senast firade nyår hemma? 2010/11 var jag i Skåne, 2011/12 Rom, 2012/13 Dublin och i år Auckland. Nästa år ska jag se till att hålla mig hemma! Vart nu hemma är då i och för sig..

Igår var jag, Niklas, Linnea och Cam på utflykt. Åkte till Muriwai beach. Tanken med dagen från början var att sticka o surfa, men de va inte så bra väder och de va inte direkt några nybörjarvågor.. Men de va hur trevligt som helst ändå!

Avslutade dagen med tacokväll hemma hos familjen Backman/Dickie.

Nu ska jag ge mig ut och motionera..

Bursdagsfest!

Ska fatta mig väldigt kort då jag är en rätt så slagen hjälte idag.. Eller va de nu är man säger.

Jag vill bara uttycka min glädje till mina fina vänner som gjorde min födelsedag igår riktigt minnesvärd! Vi hade så otroligt jäkla kul från start till slut. (lite dimmigare i slutet får jag väl erkänna dock) Först kom Niklas, Estelle och Yoshi från jobbet hit och vi grillade. Sen kom även Linnea och hennes flat mates Tim och Cam. Då var det tårtdags och gulliga som dom är hade de köpt fina paket till mig!! Fick jättefina duchgrejer från Lush av Estelle och en klockren glaspistol med tequila i av Linnea och Niklas. Dom känner tydligen mig alldeles för bra..

Anordnade sedan diverse tävlingar som avgjorde hur shottarna skulle delas ut och rätt va de va gick vi ut på byn. Jag bor nu mera i stort sett på en av de bättre gatorna att gå ut på här i Auckland, riktigt skönt.

Tjuvstartade även födelsedagsfirandet i fredags då jag gjort tårta till kollegorna. De är så fantastiska människor så de går inte att beskriva! De sjöng och tjoade och efter 4e happy birthday kunde vi börja äta, och den försvann på typ 3 minuter. Och tårtan var galet god om man får skryta lite!

Okej de blev inte så kort.. Idag har jag hur som helst jobbat och de har varit sååå långtråkigt. Och Opera, systemet vi jobbar med, låg nere och gör de fortfarande vilket ställer till ganska rejäla problem.. Glad att jag inte jobbar imorn! Tjohej

En julafton som sent kommer glömmas!

Med tanke på omständigheterna lyckades jag, Linnea och Niklas få till en riktigt bra julafton! Julbordet blev nästan bättre än hemma och stämningen va på topp.

Alla mina favoriter representerades

Kalle anka var givet!

Ljummen glögg och ris á la malta!

Fråga mig inte vad som hände här..

Ho ho ho

Helt plötsligt dök det upp massa folk och det började väl spåra lite mer än en vanlig julafton kanske.. Vi åkte in till stan senare och dansade loss på The globe bar som verkade va det enda stället som var öppet, men som även de stängde vid 12.. Men det räckte nog för oss ändå, så som vi va igång hela dagen. Jag klev dessutom upp innan 8 för att se avsnitt 24 av Mysteriet på greveholm, ta den årliga julduschen och äta frukost i mysiga kläder i lugn och ro.

Idag är det ju julafton här för resten av befolkningen och det var totalt stendött på stan. Typ som Kristinehamn på en söndag ni vet.. Var över till Linnea och åt lite rester och kollade på meningslösa program på TV, annars har det inte vart en hög växel här idag direkt. Var uppe 7 och skypeade med familjen, känndes som om jag var med!

Dan före dopparedan!

Idag har jag och mina små julenissar varit och handlat alla nödvändigheter inför morgondagens julfirande! Kommer bli skitbra. På bordet kommer vi ha köttbullar, omelett med räkstuvning, Jansons frestelse, varmrökt lax, hemmagjord röbetssallad, hemmagjord risalamalta, pepparkakor, julmust, glögg och hemmagjord snaps. Otroligt nöjda med att vi lyckats få till det så bra. (Återtår ju i och för sig att se hur det går med tillagningen imorn..)

Besökte en skandinavisk butik som visst ligger väldigt nära jag bor nu där de hade allt möjligt kul så som gott och blandat, fiskbullar, gifflar, kaviar etc. Alltid skönt när man får lite hemlängtan. Blev jättesentimental när jag var där inne och började nästan gråta haha..

Det känns typ som om det är Juli och man går omkring och låtsas att de är julafton.. Känns skitskumt och jag saknar familjen massor. Men vi gör det bästa av situationen, så imorn ska jag ha mysmorgon här hemma med julkalender och tända ljus. Får väl gå upp kl 6 bara för att få ta del av mörkret typ...

Underbara Bay of island!

I måndags vaknade jag med den där känslan man vaknade med när man var liten när det vankades födelsedag eller julafton. Pigg som en mört, aningen spänd och med massa fjärilar i magen i vetskapen om att något bra skulle hända.

Lämnade Auckland och sov nästan hela vägen upp till Paihia. Resan tog 4 timmar och väl framme checkade jag in på Base Backpack, som var riktigt mysigt! Ett gäng "stugor" med en pool och jacuzzi i mitten. Riktigt fräscht, och jag fick sjysta dorm mates. Paihia var inte stort och hostelet låg typ 50 meter från stranden och 500 meter från "centrum". Spenderade första dagen på stranden, åt spaghetti och köttfärssås med två engelska tjejer på en restaurang brevid hostelet och avslutade kvällen med ett par öl och kortspel på hostelets bar.
Dag 2 vaknade jag nästan ännu mer exalterad. Hade bokat in mig på en heldagstur runt omkring Bay of island med chansen att simma med delfiner. Så fort vi kom ut med båten skymtade vi delfiner, men de hade med sig en unge så vi kunde inte simma med dem.. Det var verkligen jättesynd, men det var så fint att bara se på dem så jag är faktiskt inte så besviken som jag trodde jag skulle bli. De va så fina!!! Vi hade tur med vädret hela förmiddagen och vi cruisade runt bland de vackra öarna. Stannade på en ö där vi fick snorkla och hänga på stranden. Otroligt vackert.

Båtturen vände vid "Hole in the rock" som också var himla mäktigt! Där såg vi också ett gäng delfiner, men där var det även massa hajar så där fick vi inte heller ut o simma.. Efter dessa huvudattraktioner och hela vägen tillbaks regnade det tyvärr och min kamera gick sönder, men de gjorde inte så mycket. Jag var så nöjd och glad ändå.

Varje kväll var det BBQ på Base baren, riktigt sjyst mat och en dryck för bara $12. Avnjöt detta i sällskap med ett gäng från diverse olika platser i Europa och deltog sedan i quiz, vi kom sist.. Men jag vann ändå en dagstur till Hole in the rock till ett värde av $99! Bör tilläggas att jag var den enda som rusade till baren när han frågade om någon ville vara med och tävla... Visade sig hur som helst bli en superkväll! Alldeles för många Pipi Bombs kanske, men är det semester så är det.. Träffade min första norska på hela resan och blev såklart lite väl överexalterad över detta. I den stunden bestämde jag mig för att lämna mitt cv till alla restauranger i hela byn dagen efter. Idéen va inte lika bra dagen efter..

Dag 3 var det dags för resans andra höjdpunkt, fisketuren! Jag och massa andra män gav oss ut i en båt ca 15 minuter från hamnen. Där ankrade vi oss och håvade in ganska många mer fiskar än man skulle göra på en hel vecka hemma.. De var otroligt roligt, coolt och jobbigt för armarna! Fick kämpa som en tok när jag fick nåt på kroken! Vilket vi fick hela tiden i stort sett. Vill definitivt fiska mer innan jag åker härifrån. När vi kom i land filéade han alla fiskar och vi fick med oss dessa hem. Fick ganska många blickar och frågor kring detta under tillagningen senare, bland resterande backpackers diverse pasta och nudelrätter.

På kvällen blev vi ett gäng svenskar/danskar/tyskar och en amerikan som spelade ölspel på ett rum och jag skrattade så jag fick ont i magen, vilket alltid är ett tecken på en bra kväll.

Dag 4 bestämde jag mig för att hyra kajak i ett par timmar och cruisade runt lite i viken. De va rätt jobbigt, så blev inte överdrivet långvarig. Senare åkte jag ut på min andra båttur och denna gång regnade det och blåste när vi stötte på delfinerna så de va inte lika kul, men ändå fint att se dom igen. Vädret ordnade upp sig och när vi klev i land på en av alla fina öar hittade jag mig en helt underbar liten strand att picknicka på. Övervägde att inte åka med tillbaks... Leka robinson ett par dagar. men tog förnuftet till fånga och åkte med.

Denna dag reste i stort sett alla jag träffat de första dagarna hem.. Blev väldigt dött över lag. Så på kvällen tog jag en prommenad och bara njöt av den underbara omgivningen. Solnedgången över havet och lugnet.

Sista dagen passade jag på att bara glassa på stranden innan jag, med gråten i halsen, var tvungen att hoppa på bussen tillbaks till Auckland. Bay of island var fantastiskt.. Jag har verkligen lust att åka tillbaks, hyra kanot och bara cruisa runt flera dagar. Måste bara hitta en soulmate som kan följa med på detta äventyr, för sånt ger jag mig inte ut på själv hur mycket jag än gillar mitt eget sällskap..

Nu har jag flyttat in i mitt nya hem! Berättar mer om det en annan dag, för nu får väl ändå sagan vara slut.

Dags att sätta liv på drömmarna.

Sabbade dygnsrytmen totalt igår efter att jag, Niklas och Estelle vart ute o slirat på Aucklands gator.. Har vart trött hela kvällen på jobbet, men nu är jag såklart pigg när jag måste sova.

Har hur som helst varit riktigt härliga lediga dagar jag haft. I torsdags låg jag på stranden hela dan och på kvällen var jag och Niklas ute och åt och tog ett par glas vin i hamnen. Och igår körde vi heldag på stranden följt av min nya helt underbara specialrätt, vin på ballkongen och utgång. Livsnjutarna..

Men imorn är det massa saker som ska ordnas.. Flyttar ju ut och måste packa allt och hjälpa till med städningen av lägeneheten. En väska ska med till Bay of island på måndag och en ska sättas i bagagerummet på hotellet. Jobbar dessutom 3-11.30. Men sen är det semester, igen!Längtar som en tok. Dags att sätta liv på drömmarna.

Sightseeing

Idag har jag allt flängt runt! Tänkte börja dagen med en liten prommenad (betoning på liten). Hade stora skavsår på båda fötterna så övervägde att vända på en gång, men de slutade med en tur på 2 timmar av ren smärta istället.. Nu är mina fötter två stora skavsår i stort sett. Men jag fick en fin tur iallafall och även fast jag många gånger trodde ja skulle avlida så överlevde jag ju.

Nu på eftermiddagen har jag vart och sett 3 olika flat share. Den första var 100% perfekt, men bara för de så var det ju såklart massor som vart och kollat och jag kommer antagligen inte få den.. Den sista va typ som en ungdomsgård för knarkare. Riktigt obehagligt att folk faktiskt bodde där utan att tycka de va nåt konsigt..

Hur som helst får man ju se sig omkring här i Auckland när man är runt och kollar alla dessa lägenheter och hus.. Håll alla tummar och tår för den första lägeneheten!!!

5 dagar ledigt

Bytte till mig 5 dagars ledigt nästa vecka så jag kan sticka iväg till Bay of island redan då! I januari kommer det antagligen bli mer jobb, så jag passar på nu även fast jag skulle vilja vänta på vädret lite.

Hur som helst så bokade jag ett busspass med bussbolaget Nakedbus som jag reste med när jag åkte till Rotorua. $329 för 22 resor vart som helst på hela Nya Zeeland. Tror det blir det billigaste allternativet sen när jag ska ut o resa senare. Pirrar i magen när jag tänker på att jag äntligen ska få simma med mina delfiner snart!!

Måndagsförmiddag.

Börjar bli trött på att åka runt och kolla på lägenheter och hus som i 9 fall av 10 ändå inte känns bra.. Måste sänka ribban, ge den 45 åriga indiern med 3 katter som söker flat mate en chans... Typ.. De är alltid något som inte stämmer. Idag ska jag se på en lägenhet innan jobbet. Man kan ju alltid hoppas att de är den sista..

De 2 kommande veckorna är jag bara schemalagd 3 dagar i veckan. Och jag har inga som helst planer.. Skulle verkligen behöva jobba. Jobbar hellre nu när vädret har vart lite ostabilt än att inte kunna ta ledigt den vackra dag (när de nu blir) jag ska åka till Bay Of Island och snorkla med delfiner, paddla kajak, åka på fisketur och åka till Cape Reinga. Kommer behöva en vecka där uppe i norr för att hinna med det jag vill göra där.

Hur som helst.. Igår hade min flate mate BBQ. Bjöd på massor av gott kött, och då menar jag verkligen mängder! Inte bara i Sverige vi gillar att överkonsumera kött.. Jag avlägsnade mig ganska tidigt, men hur trevligt är det inte med en liten bbq sådär en vanlig söndagskväll! Allt är bara perfekt i den här lägenehten......Bitterrr...

Slut på det roliga..

Mina 3 fridagar har gått alldeles för snabbt.. Men kul har jag haft!

I torsdags bakade jag lussebullar och hallongrottor som blev väldigt uppskattade av mina flatmates! Blev imponerad av mig själv faktiskt.. Sprang runt i butiken i en timma för att hitta alla ingredienser och det går ju faktiskt att göra de mesta här precis som hemma.

Torsdagar betyder Pub Crawl, så på kvällen kom Niklas hit en tur innan vi gick och mötte upp en tysk tjej jag träffade i Rotorua på första baren. Go stämning och en riktigt kul kväll! 4 barer senare avslutade vi kvällen på Mcd.. Startade på första baren halv 9 och kom väl hem vid 4 så man hann ju med ett par dansmoves så att säga..

Igår var tempot inte allt för högt och innan jag var och såg på en jättefin lägenhet här i området så gjorde jag inte mycket.. Besökte en fiskmarknad i hamnen där jag köpte färska (otroligt goda och billiga) räkor till kvällens middag.

Linnea och Niklas kom hit och jag bjöd på en, enligt mig själv, fenomenal räkpasta. Vi drack lite vin på ballkongen innan vi fortsatte till Casette nine, riktigt sjyst bar här inne i stan. Som säkert synes på bilderna så blev det en otroligt lyckad och rolig kväll! Avslutade som vanligt på Danny Doolans, en Irlänsk bar där dom spelar exakt samma spellista varje kväll. I samma följd. Vet inte varför man alltid hamnar där egentligen.. Har bara blivit nån slags tradition..

Ikväll var jag och Niklas ute och käkade middag i hamnen. Riiiktigt gott, de är så himla mysigt att bara gå ut på stan och käka sådär ibland.. De är riktigt sjyst atmosfär, mycket folk i rörelse och det finns så brett utbud. Gillar Auckland mer och mer för varje dag som går!

Regnrusk

Uppdaterar Trademe.co.nz, sidan där det läggs ut annonser om flat mates, som om jag vore besatt.. Men jag är ju desperat, jag vill verkligen hitta ett perfekt hem. Har ingen lust med hostel igen.. Inte över julen.. Har känt mig lite deppig över detta de senaste dagarna, åkt på en släng av halsont också, så jag har i ärlighetens namn mest legat hemma i sängen innan jobbet.. Men snart är det helg för min del! Är ledig torsdag, fredag och lördag.

Cyklade hem i riktigt ruskväder precis och då kände jag verkligen hur glad jag är att jag inte befinner mig hemma. Skönare att bli lite svett på väg till jobbet än att frysa av regn och storm.. Man får se de positiva när de känns lite mörkt :)

Rotorua

Har fått stränga order om att jag måste uppdatera lite.. Har ju trots allt hänt en del senaste veckan.

I tisdags morse var jag för första gången på länge uppe med tuppen. Bussresan till Rotorua tog ca 4 timmar och det var massa fin natur och små intresanta byar att kika på på vägen. Allt annat än Auckland känns verkligen som riktiga små byhålor! Fast inte på ett dåligt sätt.

Väl framme checkade jag in på mitt hostel, Base Hot Rock. Rekomenderar varmt att bo där. Var först in i mitt 10 mans rum så valde bästa sängplatsen.

Begav mig sedan på en liten upptäcksfärd och insåg ganska snart att denna vulkaniska stad luktade ungefär som efter ett svavelexperiment i en kemisal.. Bilderna nedan är tagna ca 50 meter från Hostelet och det kom rök lite överallt ifrån, till och med från vissa gatubrunnar.

Eftermiddagsaktiviteten blev ett besök på Polynesian Spa. Naturligt uppvärmda utomhuspooler. Otroligt härligt och avslappnande, men jösses så varmt. Temperaturen på poolerna varierade mellan 38-41 grader och de första 5 minutrarna var det ju jätteskönt, men sen satt jag bara och svettades.. Mitt i all frid och fröjd invaderades stället av typ 100 kineser och då var det dags att röra på sig..

Gick till baren vid hostelet och träffade det första jag gjorde några svenska killar. Trevligt sällskap, men det blev en tidig kväll för jag hade bokat in tur kl 9 på onsdagen.

Blev upplockad av en shuttle bus som först tog oss till Waiotapu-Geothermal Wonderland. Riktigt häftigt vulkaniskt område!

På eftermiddagen blev vi avsläppta i Waimangu Volcanic Valley. Där var det en turled på kanske 4km längs med otroligt vacker natur och ännu mer vulkaniska källor. Jag blev förälskad i "Inferno Crater", den klarblåa källan. Helt fantastisk!

På kvällen gick jag ut och åt Italienskt på en trevlig restaurang. Jag kan verkligen njuta av att sitta själv och äta middag sådär.. Väl tillbaks på hostelet begav jag mig till baren igen och träffade massa trevliga backpackers från diverse olika ställen i världen. Beerpong, drinkar och shottar för $5=Superkul kväll. Och på dansgolvet träffade jag en av servitörerna på restaurangen som kände igen mig, så man sticker kanske ut lite när man sitter själv och äter på de där viset..

Torsdag förmiddag väntade jag bara på att klockan skulle bli dags att åka på nästa utflykt. Nämligen ett besök i Hobbiton! Jag är inget Sagan om ringen fan direkt, och minns knappt när jag såg en film sist, men det vara så otroligt kul att vara där. Lätt värt pengarna och ett minne för livet. De bästa var att vi hade Joakim i vår grupp som antagligen är en av de största fanen i världen haha.. Kunde varje replik och varje detalj. Men även guiden berättade massa spännade saker om hur inspelningen gått till.

Det är ganska dyrt så fort man ska göra någonting här, så de gäller att välja det man verkligen känner att man vill göra. Den turen första dagen kostade $110 alltså ca 600kr och Hobbiton kostade $105. Valde mellan Hobbiton och White water rafting, men jag var för feg för raftingen då det var ett 7 meters dropp på vägen... Och Rafting kan man ju faktistk göra någonannanstans om man känner för det..

På kvällen fick jag samtal från en av mina flat mates. Han meddelade att paret i ena rummet gjort slut och att han inte vågade chansa och försöka få tag på nya så alla måste flytta ut innan 17 december... De suger verkligen.. Så jag blev på rätt kasst humör och gick och la mig tidigt. Sen åkte jag hem på fredagen och kom hem lagom till att anordna BBQ på ballkongen. Otroligt lyckad kväll!

Olika barn leka bäst.

Hola! Ska berätta om mina sköna dagar i Rotorua så snart jag får lust, idag känner jag bara för att dela med mig av vad som fick mig, Niklas och Linnea att skratta så vi ramlade av stolarna innan. Fick spontant besök av dom innan o jag är så glad över att jag har dom, vi tre är så olika, men vi har så kul ihop och det känns som vi känt varandra hela livet!

Vi hade, som ni säkert kan lista ut från bilderna, en skitkul kväll i fredags! Ångrar verkligen inte att jag tog en tidigare buss hem för att kunna ha BBQ.

Sjukt att det är december redan.. Första advent och vi åt Linneas Saffranskaka. Mysigt!