Packat och klart!

Då var det mesta packat inför imorn! Bussen till Rotorua avgår 07.00 och det ska bli skönt med semester. På återseende på lördag.

Sommarvärme!

Lördagar är stressdagar på jobbet. Har hitills bara varit kaos. Igår fick vi flytta massa gäster till ett annat hotell och det var bara massa stress.. Men när jag äntligen slutade 23.30 kom Estelle, hennes pojkvän och hans kompis förbi hotellet och vi gick Mac's Brewbar. Riktigt sjyst ställe! Så där stannade vi tills de stängde och de bästa av allt är att det ligger ett stenkast från mig. En lagom och trevlig lördagsnatt.

Satte alarmet på halv 10 eftersom det har varit riktigt bra väder de senaste dagarna. Så även idag. Så jag tvingade mig upp och cyklade iväg på mitt nya vrålåk. Åkte till Mission Bay som ligger ungefär 6km härifrån och solade (sov) och badade hela dagen. Så otroligt härligt. Hoppas dock inte det kommer bli så varmt när jag ska till Rotorua i veckan för man orkar ju inte göra någonting..

En söndag på Mission Bay

6 timmar på stranden. Minst 3 dopp i timman för att inte brinna upp. Underbar dag.

Beautifully Swedish

Dom är väldigt förtjusta i Rekordelig cider här..

Nu är det jul igen

Igår var en bra dag på jobbet! Fick den stora äran att pynta julgranen. Och hur mycket roligare är det inte att jobba när det blir julstämning i receptionen. Även om det känns hur fel som helst att det blir varmare och ljusare istället för mörkare och mysigare. När jag pratade med farmor idag blev hon jätteförvånad över att det var jul här samtidigt som hemma eftersom det är sommar här. hihi.

Idag var jag ledig så passade på att träna. Sprang längst med vattnet och som vanligt när jag ska tränar blir det fint väder och jag hittar massa fint att titta på så stannade på en strand och solade lite. Men måste lära mig att alltid ta på solkräm även om det är dåligt väder när jag sticker hemmifrån. Solen är så stark!

Jag släpade även med mig Linnea och Niklas för att hämta min cykel. Väl där var det ingen som öppnade så jag lämnade $2.50, tog cykeln och gick.. Nu har jag iallafall en cykel! Och min supersnälla flatmate hjälpte mig att smörja kedjan, pumpa däcken och göra den ren, så nu är den som ny! Typ..

Bara en vanlig tisdag.

God morgon!

Flytten i söndags gick smärtfritt och det var otroligt skönt att hänga upp alla kläder som legat i resväskan o skräpat. Hitills känns allt jättebra i nya lägenheten. Delar den med ett par från Spanien och Nya Zeeland och en kille från Iran. Och dom verkar vänliga.

Ska snart traska iväg till jobbet och imorgon ska jag hämta upp en cykel som jag köpte på Nya Zeelands motsvarighet till Tradera för $2.50 alltså cirka 13 kronor. Ingen supercykel med andra ord, men den rullar ju förhoppningsvis så då går det lite snabbare att komma till jobbet. Man måste dock ha hjälm när man cyklar här så måste ju köpa det först.

Den senaste veckan

Sitter i skrivande stund på bibblan! Gratis Wifi här, annars är det ganska dyrt med internet eftersom man betalar för 1GB o den tycks försvinna väldigt snabbt...

Har varit en bra vecka med bra väder. Har hunnit med en första dag på stranden med två dopp, utgång, sightseeing, lite träning, häng hos Linnea och en del jobb.

Imorn flyttar jag och även om det ska bli skönt att slippa ha alla saker nedtryckta i en röra i resväskan, att klättra upp för den där dumma våningsängen, att laga mat i det nästan alltid smutsiga köket, duscha i den äckliga duschen och aldrig vara ensam så känns de lite trist.. Man skulle vilja bo varannan vecka på hostel och varannan i eget rum typ.

Bokade precis en bussresa och hostel till Rotorua som ligger ca 4 timmar från Auckland. Har fått ledig 5 dagar i rad så passar på att äntligen åka iväg och se något annat än slockande vulkaner, segelbåtar och skyskrapor! Åker den 26e och kommer hem den 29e. Innan dess måste jag försöka göra av med lite mindre pengar och bara jobba.. Men har iallafall fått min första lön! De känns alltid bra, även om den är minimal jämfört med hemma.

2 veckor och 3 dagar.

Nu har jag varit här i 2 veckor och 3 dagar. Det har gått otroligt snabbt och man kan väl säga att ganska mycket har hänt sen dess. Om en vecka flyttar jag till lägenheten. Jag och Estelle var där på försenad holloweenfest i fredags. Jag tror det kommer bli bra.

Men så här efter dessa 2 veckor kan jag konstatera att om jag inte fått jobb i Auckland så snabbt som jag fick, hade jag nog inte stannat här. Det är absolut inget fel på staden, jag gillar den. Men det finns ju så mycket annat fint i Nya Zeeland och just nu känns det som om att alla pengar bara kommer försvinna här. Kass lön, dyr hyra och alldeles för mycket att lägga pengar på.. Men det är bara att jobba på så fort jag får chansen! För nu ser jag verkligen fram emot den dagen jag ger mig iväg på resa runt öarna!

Idag har jag och Niklas vart på utflykt till Devonport. Det är ca10 minuters båtresa från stan. Vi hade tur med vädret och det var jättefint. Besteg de två "kullar", slocknade vulkanerna som fanns där. Innuti den ena var det massa tunnlar så där var det lite annorlunda mot de jag sett tidigare.

Avslutade trippen med Frozen yogurth! Min första och antagligen inte sista.

Dags att flytta från hostelet!

Jobbat 15-23.30. Tiden går ganska långsamt för de inte så mycket att göra. Mina kollegor, japanska Yoshi och Filipinska Malou säger bara "check your facebook, check yor facebook" haha.. Dom har gjort väldigt klart för mig att det är lov att göra de, eller så testar dom mig bara!

Kvällens höjdpunkt var middagen, beställde sushi idag istället för det kinesiska. 25kr. De är jättebillligt med sushi o de finns precis överallt! Mycket asiatisk mat över lag istan. Kan ju bero på att säkert mer än hälften av alla invånare är asiater..

I övrigt så har jag tackat ja till ett rum i en lägenhet nu! Vet inte om det känns helt bra, men jag är rädd att jag inte hittar något bättre så nu får det bli denna. Flyttar in där nästa söndag om allt går som det ska. Kommer dela  lägenhet med ett par och en kille till. De verkade okej. Stor balkong mot hamnen, centralt, väldigt fräsht (jämfört med mycket annat då standarden är sjukt låg här), tennisplan och pool i källaren, tvättmaskin och så vidare. Lyckades för övrigt pruta med 10 dollar för att de gillade mig så mycket. De är ju en bra start.

En dalig dag.

Idag er ingen bra dag.. har lite hemlengtan och er bara pa daligt humor.. Trott.. Ingen lust att ga till jobbet. Trott pa hostelet. Irriterad pa att folk inte plockar undan efter sig.. Sant som jag inte brytt mig om innan. Men jag vet ju att dom her dagarna kommer komma och ga. De gjorde dom i Oslo ocksa. Sa, imorn er en ny dag bara!

Waiheke och svensk marknad

I lördagsmorse tog jag, Marc och Freya färjan över till Waiheke. En ö ca 30 minuter utanför Auckland. Ön är känd för fina stränder och för sina vinodlingar. Vi spenderade lite tid på stranden, tyvärr är det dock skitkallt så fort solen inte skiner, men när den väl skiner känner man hur otroligt stark den är. Vi åt lunch med fin utsikt och sist tog vi oss an en vandringstur. Det var helt otorligt vackert!

Min kamera hade såklart dåligt batteri märkte jag när vi kom fram så de är en del dåliga mobilbilder..

När vi kom tillbaks slängde jag i mig lite mat och mötte upp Estelle och en kompis till henne. Vi tog en öl på en pub hennes pojkvän rekomenderat och sedan mötte vi upp några från hostelet på en annan bar. Kul kväll. Träffade massa trevligt folk och det var två stycken som seglat hit från Frankrike, gått på ett rev mitt ute i ingenstans så båten sjönk och dom vart kvar på en ö i flera veckor! Så kul o höra folks spännande historier.

Igår läste jag detta när jag vaknade och blev genast på lite bra humör,

Niklas Andersson: maggggan o linnea?! är vi samlade?
Linnea Backman: I'm here!
Niklas Andersson: hahah magggan har nog sovmorogn
Linnea Backman: Ja hon var ju ut igår;)

Sen kom söta Niklas o Linnea till hostelet för att plocka upp mig. Så skönt att prata svenska! Det var svensk marknad här i Auckland och det ville vi ju inte missa! Köpte julmust, gott och blandat och rabarbersaft! Trevlig tillställning. Nu ska jag bara lyckas spara på detta tills jag blir riktigt sugen och verkligen saknar hemma..