Rotorua

Har fått stränga order om att jag måste uppdatera lite.. Har ju trots allt hänt en del senaste veckan. 
 
I tisdags morse var jag för första gången på länge uppe med tuppen. Bussresan till Rotorua tog ca 4 timmar och det var massa fin natur och små intresanta byar att kika på på vägen. Allt annat än Auckland känns verkligen som riktiga små byhålor! Fast inte på ett dåligt sätt. 
 
Väl framme checkade jag in på mitt hostel, Base Hot Rock. Rekomenderar varmt att bo där. Var först in i mitt 10 mans rum så valde bästa sängplatsen.
 
Begav mig sedan på en liten upptäcksfärd och insåg ganska snart att denna vulkaniska stad luktade ungefär som efter ett svavelexperiment i en kemisal.. Bilderna nedan är tagna ca 50 meter från Hostelet och det kom rök lite överallt ifrån, till och med från vissa gatubrunnar. 
 
 
 
Eftermiddagsaktiviteten blev ett besök på Polynesian Spa. Naturligt uppvärmda utomhuspooler. Otroligt härligt och avslappnande, men jösses så varmt. Temperaturen på poolerna varierade mellan 38-41 grader och de första 5 minutrarna var det ju jätteskönt, men sen satt jag bara och svettades.. Mitt i all frid och fröjd invaderades stället av typ 100 kineser och då var det dags att röra på sig.. 

 
Gick till baren vid hostelet och träffade det första jag gjorde några svenska killar. Trevligt sällskap, men det blev en tidig kväll för jag hade bokat in tur kl 9 på onsdagen. 
 
Blev upplockad av en shuttle bus som först tog oss till Waiotapu-Geothermal Wonderland. Riktigt häftigt vulkaniskt område!
 
 
På eftermiddagen blev vi avsläppta i Waimangu Volcanic Valley. Där var det en turled på kanske 4km längs med otroligt vacker natur och ännu mer vulkaniska källor. Jag blev förälskad i "Inferno Crater", den klarblåa källan. Helt fantastisk! 
 
På kvällen gick jag ut och åt Italienskt på en trevlig restaurang. Jag kan verkligen njuta av att sitta själv och äta middag sådär.. Väl tillbaks på hostelet begav jag mig till baren igen och träffade massa trevliga backpackers från diverse olika ställen i världen. Beerpong, drinkar och shottar för $5=Superkul kväll. Och på dansgolvet träffade jag en av servitörerna på restaurangen som kände igen mig, så man sticker kanske ut lite när man sitter själv och äter på de där viset.. 
 
 
Torsdag förmiddag väntade jag bara på att klockan skulle bli dags att åka på nästa utflykt. Nämligen ett besök i Hobbiton! Jag är inget Sagan om ringen fan direkt, och minns knappt när jag såg en film sist, men det vara så otroligt kul att vara där. Lätt värt pengarna och ett minne för livet. De bästa var att vi hade Joakim i vår grupp som antagligen är en av de största fanen i världen haha.. Kunde varje replik och varje detalj. Men även guiden berättade massa spännade saker om hur inspelningen gått till. 
 
 
Det är ganska dyrt så fort man ska göra någonting här, så de gäller att välja det man verkligen känner att man vill göra. Den turen första dagen kostade $110 alltså ca 600kr och Hobbiton kostade $105. Valde mellan Hobbiton och White water rafting, men jag var för feg för raftingen då det var ett 7 meters dropp på vägen... Och Rafting kan man ju faktistk göra någonannanstans om man känner för det..
 
På kvällen fick jag samtal från en av mina flat mates. Han meddelade att paret i ena rummet gjort slut och att han inte vågade chansa och försöka få tag på nya så alla måste flytta ut innan 17 december... De suger verkligen.. Så jag blev på rätt kasst humör och gick och la mig tidigt. Sen åkte jag hem på fredagen och kom hem lagom till att anordna BBQ på ballkongen. Otroligt lyckad kväll! 

Kommentarer
Postat av: Emma

Aaahh vad häftigt det ser ut!!

2013-12-02 @ 23:26:16
URL: http://emmavandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0