Pubcrawl

Igår va jag ute för första gången sen jag kom hit. Det är pubcrawl varje torsdag så för 50kr får man inträde på 4 olika barer och en gratis öl på varje. Malin Nilsson hittade såklart inte sitt pass som man måste ha när man ska gå ut här, men med lite flyt lyckades jag smugglas in ändå och nästa problem uppstod när jag inte hittade min rumsnyckel.. Fruktade såklart det värsta men sån tur va hittade jag både passet och nycklen på rummet imorse. Jag ska från och med nu tejpa fast nycklar, plånbok, pass och mobil med silvertejp på kroppen..

Hur som helst så var det en skitkul kväll! Eftersom det är halloween var folk utklädda till allt möjligt och dom zoombisarna på bilden va så äckliga att jag faktiskt kände mig precis så som jag ser ut!

Annars så har jag bara jobbat de här 3 dagarna. Det är en del att lära som sagt, men det känns bra och jag tror dom också tycker det går bra. Dom har inte sagt nåt, men nästa vecka ska jag till och med få vara lite med hon som sitter på booking. De blir kul. Men dom är så galet snabba!!! Små asiatiska datanördar som gör allt så snabbt att man knappt hinner blinka..

Idag ska jag fixa bankkort, kanske ta en tur till Takapuna och besöka Linnea och Niklas och ikväll träffa Estelle och hennes pojkvän ute. Ska bara vila ögonen lite till. Vaknar så hysteriskt tidigt på morgonen..

Auckland city hotel

Jag får väl erkänna att jag är ganska lättad när jag kan tala om att jag fått mig ett jobb. Och att jag dessutom fått ett jobb jag ville ha. Receptionist på Auckland City Hotel som är ett 4 stjärnigt hotell med 150 rum.

Det är samma system som jag jobbat med i Ski, men det är väldig skillnad på hur man jobbar. Vi är alltid minst 2 som jobbar och vi har enbart hand om in och utcheck, ingenting annat! Ringer det i telefonen sätter vi bara över det till booking som gör alla reservationer. Men det kommer nog gå snabbt att vänja sig. Jobbade igår, idag o imorn. Och samma nästa vecka. 3-dagars arbetsvecka tis-tors är vad jag alltid drömt om! Kunde ju dock tjänat lite bättre.. ca 70kr/h. Och hyrorna när ligger ändå på minst 4000kr/månad om man vill ha något som är skapligt. Så det är lite konstigt.

Trivs hur som helst fortfarande bra här på hostelet, idag när jag kom hem från jobbet bjöd de på glass, imorn är det barrunda, fredagar är BBQ på taket och söndagar filmkväll. Idag åt jag middag med ett par från Holland som berättade massa intressanta saker om Holland jag inte hade någon aning om! Man träffar nån ny varje dag och det är jättetrevligt. Kommer nog inte direkt hänga med de kollegorna på jobbet, de är ett gäng asiater och så jag! Och vi verkar ganska olika, men de är otroligt trevliga. Idag åt vi Tiramisu och sjöng för receptionschefen för han fyllde år.

Nu ska jag strax plugga i öronpropparna och fälla ner sovmasken (världens bästa uppfinningar!!!) och sova i min faktiskt väldigt komfortabla säng! Gonatt

Imorn gäller det!

Imorn är det då dags att provjobba! Ska bli otroligt spännande. Se hur dom jobbar här. Lite nervös är jag såklart för det skulle vara så skönt att ha jobb klart.

Ikväll träffade jag min franska kompis Estelle för att ta en öl. De va jättetrevligt att träffa henne, ett par år sedan sist! Känns väldigt bra att ha både henne, Linnea och Niklas här, även om det finns några här på hostelet jag trivs bra med.

Auckland by night

Idag var jag och kollade på ett otroligt fint hus lite utanför stan. Det var ett flatshare med 4 Nya Zeelänndare och de verkade helt perfekt. Standarden på husen här är annars väldigt låg så denna va en riktig 10 poängare. Men det var visst många som vart och kollat så får se vad som händer..

Efteråt va jag och Niklas och åt middag på en skittrevlig restaurang med god mat. Tog också en prommenad ner till hamnen, väldigt fint där också.

Första dagarna i Auckland

Resan hit var lång, men det gick ändå okej med god mat, gratis dryck, bra filmer och det perfekta sovkittet som jag fick av kollegorna.

Kom fram till Auckland torsdagförmiddag, checkade in på hostelet och tog en liten tur på stan. Men väl ute på stan drabbades jag av nån slags sentimeltal deperissionsattack och skyndade mig tillbaks till hostelet. Somnade som en sten och sov 13 timmar! När jag vaknade känndes allt bättre och jag gav mig ut och lämnade CV till 2 hotell som jag mailat innan jag kom. När jag var på det andra så lämnade jag det till receptionen, gick ut och sen kom de springandes efter mig och sa att chefen ville träffa mig med en gång. Det blev då en spontanintervju med både honom och direktören och det gick hur bra som helst! Han började prata om att han bara behövde mitt pass och bankuppgifter, vilket enligt mig känns ganska mycket som om att man har rätt goda chanser. Ska provjobba på tisdag och jag hoppas verkligen att det går bra!!

Detta gjorde att jag bara kunnat slappna av i helgen, med gott samvete. Igår gick jag på tur till Mount Eden som är en kulle som ligger ca 30 min härifrån med jättefin utsikt över hela staden.

Sen åkte jag till Takapuna som ligger lite utanför stan där träffade jag svenska Linnéa och Niklassom jag haft lite kontakt med innan jag reste hit. Vi hängde på stranden och lagade tacos. Jättekul att träffa dom. Blev avundsjuk på Linnéa som bodde precis vid stranden med 2 kiwis, lite roligare än att bo inne i city, men kollektivtrafiken här verkar inte vara ett dugg pålitlig så måste ju ha nära till jobb tyvärr.

Friendz hostel som jag bor på har faktiskt varit över förväntan. Det fungerar bra och många som bor här är långtidsboende med jobb så de flesta är ju i samma sitution. Tror därför att jag blir kvar här ett tag och inte stressar med att försöka få tag på boende. Här är man aldrig ensam och det är sjyst stämning. Det bor dock mest fransmän här och alla som träffat en fransman vet ju att de inte är så glada i att prata engelska..

Auckland verkar vara en fin stad, lite för mycket skyskrapor för min smak, så skulle som sagt hellre bo utanför centrum. Men det får bli många utflykter istället. Nya zeeländarna är hur trevliga och hjälpsamma som helst, precis som man hört om. När man kommer till butiken blir man förvånad varje gång för att de pratar med en som om man var bästa kompisar.

Hoppas allt är fint hemma och nu när ni ställer om klockan så kommer vi vara 12 timmar före istället för 11!

Framme!

Jag kom entligen fram och jag er vid liv! Har inget Wifi sa bloggar sa fort jag har det istallet for datorn pa hostelet!

Hong kong

Ofräsch, trött och sliten sitter jag nu på flygplatsen i Hong kong och väntar på att gå ombord på tredje och sista planet. Ännu 10 timmar och 55 minuter i luften. Men sen äntligen framme!

Arlanda

Som vanligt ute i alldeles för god tid.. Det är nästan 3 timmar kvar och jag är incheckad och klar. Allt gick lite snabbare än mina beräkningar helt enkelt. Men bättre för tidig än för sen för nu vet jag iallafall att jag kommer med planet.

När klockan blir 18.10 har jag bara ytterligare 31 timmar att fördriva. Fick tips om att hålla mig vaken till Hong Kong och sedan sova sista sträckan därifrån till Auckland, för att slippa värsta jetlaget (haha kul om man läser jetlaget på svenska...) Men känner jag mig själv rätt så kommer jag somna som en sten så fort jag klivit på planet och läst 5 sidor i min bok..

Hur som helst så är det här sista inlägget från svensk mark, på återseende!

Det här med att packa...

Bestämde mig efter många om och men för att resa iväg med en resväska och en mindre ryggsäck som handbagage. Jag ska ju trots allt inte backpacka så blir jag trött på resväskan får jag väl bara dumpa den och köpa en stor ryggsäck..

Nu gäller det bara att fylla den med de viktigaste sakerna och inte massa skit...

Imorn börjar min resa mot Stockholm. Spenderar natten hos en kompis. Lite kortare restid på tisdag och ett kärt återseende.

Väl framme kan jag även meddela alla oroliga att jag känner en fransk tjej som också flyttat till Auckland nu precis och att jag haft kontakt med en svensk tjej som landade förra veckan. Så helt ensam kommer jag inte att vara.

Om 2 veckor

Om två veckor sitter jag på planet. Antagligen någonstans mellan Hongkong och Auckland. Jag ska försöka skriva och publicera bilder i den här bloggen så ofta som möjligt för att hålla er här hemma uppdaterade.

Resan tar 28 timmat men eftersom tiden i Auckland är 11 timmar innan Sverige, så startar min resa kl 18.10 den 22a och kl 13 den 24e är jag framme i Auckland. Nu hoppas jag bara att dagarna innan jag åker inte går alldeles för snabbt för jag har mycket jag vill hinna med innan jag åker!