Milford Sound

Misstänker att vissa börjar tröttna helt på denna blogg då det knappt ens kan vara troligt att varenda ställe kan va så himla underbart som jag beskriver.. Men de är faktiskt sant! Jag blir liksom utmattad av att bli så exalterad av allt det fina hela tiden. Fast det jag har sett under mina 3 dagar i Milford Sound, det får nog ta hem priset. Blir förvånad om något kan slå det faktiskt. Det är klassat som en av de vackraste ställen på jorden, så de är inte bara jag som hittar på.

 
Kom ju efter många om och men äntligen hit i onsdags. Hade blivit uppgraderad från dorm till en egen stuga, not bad not bad! Har verkligen utnyttjat det faktum att jag har eget rum, slängt upp alla kläder, lyssnat på musik, väsnats om morgonen och bytt om utan att bry mig.. Regnet stod som spön i backen i stort sett från kl 1 när jag kom hit tills jag gick och la mig och sen hela natten (åtminstone varje gång jag vaknade). Och de va inte det lilla regnet! Detta var alltså dagen jag skulle varit ute och paddlat kajak egentligen, om jag inte hade missat bussen i tisdags. Imorse där emot var det strålande sol och vindstilla och det var helt underbart i fjorden!!!!!



En båtskjutsade oss ut ca20 minuter och från där cruisade vi runt bland vattenfall, sälar och delfiner. Vår guide sa att vi var lyckligt lottade med vädret men även att det regnat så mycket dagen innan så att det fortfarande var mycket vattenfall. Att jag fick se delfiner igen var ju även det helt fantastiskt, guiden hade inte sett dem allt för ofta här innan så han var nästan mer exalterad än jag. Det var dubbelkajaker så jag fick paddla med vår guide Math vilket kändes tryggt och jag fick ta del av massa smaskig fakta om Milford Sound.

Jag vill så gärna kunna få er att föreställa hur det är här, jag antar att mer än hälften av alla bara kollar bilderna och inte ens läst ner hit.. Men jag har fått så mycket fakta och historia som jag bara vill dela med mig för det är så coolt! Det finns bara en väg att ta sig hit på. Förr i tiden, innan vägen fanns fick man göra den 4 dagars långa vandringen genom alla berg för att ta sig hit. Milford track ska vara världens vackraste vandringsled. För övrigt. Här bor ingen, förutom de som jobbar med turisterna som kommer hit. Alltså bara folk som jobbar en eller ett par säsonger och sen åker iväg. Finns en restaurang/bar och ingen supermarket. De finns massa olika turbåtar att åka med ut i fjorden och jag är så glad att jag inte nöjde mig med det. Slippa hispiga Kineser i platåskor och skrikiga kläder. Men framför allt komma närmare allt och få jobba för de som man gör när man sitter i en kajak. Skulle kunna skriva en roman. Men nöjer mig här.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0