Kaikoura

Efter lite mer livsnjutning i Picton satte jag mig på bussen till Kaikoura. Nya Zeelands delfin, val, säl och skaldjurs mecka skulle man nog kunna säga. Detta med fantastiska snöiga berg i bakgrunden bara för att göra allt lite mer med Nya Zeeländsk charm. 
 
Det tog mig inte många minuter innan jag åter var förälskad. Köpte spontant en Go Pro, en flaska vin och deltog i kvällens bbq. Riktigt härlig kväll på ännu ett urmysigt hostel. Nu lät det som om jag satt med Go Pron på huvudet under middagen.. Hade vart en rätt kul syn, men så var icke fallet.. Satte alarmet på 07.00 och sov ungefär lika dåligt som man som barn gjorde dagen innan julafton och ens födelsedag. Var så taggad på delfinturen. Klev upp som en sol och fick även äta frukost till soluppgången. Gick med ett stort leende på läpparna till mötespunkten och tänkte att jag hade tur, för i detta vädret skulle de iallafall inte få för sig att ställa in turen, vilket man hört en del fall av. Ack som jag bedrog mig. Inställt blev det, dels på grund av vädret men även för att turen innan oss inte sett några delfiner, vilket tydligen är väldigt ovanligt. Jag ville bara ställa mig och storböla framför kassörskan och tala om för henne att jag minsann inte skulle gå därifrån innan jag fått simma med dom där förbannade djuren. Tog vettet till fånga och gav henne ett trevligt leende, sa att "ne men de är ju inte mycket vi kan göra" och gick därifrån. Står nu i kö till turen 05.30 och 08.30 imorn. Har väskan packad och de känns som någon slags sån där graviditetsväska, de kan hända närsomhelst. Men till min glada överaskelse visade det sig att jag bokat fel hela veckan som kommer och att jag ändå skulle vart tvungen att stanna här en natt till, så hoppet är åter funnet! 
 
Vet egentligen inte när jag blev så besatt av detta fenomen, men jag tror de va några månader innan jag reste till Nya Zeeland och såg en film från just Kaikoura där de simmade med delfiner. Visste inte ens att det var möjligt innan de. Simma med dom i en pool på zoo är liksom ingenting som någonsin lockat mig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0